Vanliga frågor – hyrabilspanien.se

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om att hyra bil hos hyrabilspanien.se. Vi samarbetar med Cartrawler för att kunna erbjuda dig som kund priser över hela världen från alla stora bolag. Nedanstående text är en kopia av de villkor som Cartrawler har vid bokning av hyrbilar. Vi reserverar oss för eventuella fel och mindre ändringar som kan ha skett. Exakta villkor framgår vid sökningen i bokningsprocessen.

Vi jämför priser från ca 28 uthyrningsbolag i städer, flygplatser, semesterorter, tågstationer, resmål i Spanien. Vi letar efter hyrbilar i städer som t.ex. Barcelona, Sevilla, Bilbao, Madrid, Murcia, Zaragoza, Palma de Mallorca, Valencia, Málaga, Las Palmas de Gran Canaria och flygplatser som Valencia Flygplats, Barcelona–El Prat Flygplats, Madrid-Barajas Flygplats, Madrid–Torrejón Flygplats, Málaga Flygplats, Seville San Pablo Flygplats, Zaragoza Flygplats.

Betalningspolicy

När ska jag betala för hyrningen?

Det finns olika betalningsalternativ tillgängliga, vilka anges tydligt under bokningsprocessen:

Förbetald depositionsavgift – Betala ett belopp nu för att säkra fordonet och betala det fulla beloppet för bokningen inom 7 dagar efter hämtningsdatumet.

Betalning – Betala en liten depositionsavgift vid bokningen för att säkra fordonet och betala det fulla beloppet vid hämtningen vid hyrdisken.

Förbetalning – Betala det fulla beloppet för fordonet vid bokningen.
Efterbetalning – Bekräfta fordonet utan betalning. Det fulla beloppet betalas vid ankomsten vid hyrdisken.

Kan jag boka utan kreditkort?

Ja. Du kan boka utan kreditkort. Observera att även om du väljer att betala med betalkort, måste du ange ett giltigt kreditkort i förarens namn vid hämtningen, eftersom biluthyraren kräver ett kreditkort att ta depositionsavgiften från. Kreditkort som godtas vid hämtningen är MasterCard, Visa och i vissa fall American Express.

Jag har inte fått den slutliga hyresfakturan från biluthyraren.

Du bör få den slutliga hyresfakturan så snart du har återlämnat fordonet. Om du inte får den slutliga fakturan vid avlämningen ska du kontakta biluthyraren direkt.

Jag fick ett e-postmeddelande från er bedrägeriavdelning – vad bör jag göra?

Bedrägeriavdelningen skyddar dina personuppgifter från obehörig åtkomst och spridande. Vi har ett nära samarbete med ordningsmakt för att förhindra brottslig verksamhet på nätet och för att se till att vår bokningsmotor är säker. I vissa fall kan du kontaktas av vår bedrägeriavdelning gällande en säkerhetskontroll, om det skulle finnas motstridigheter i dina bokningsuppgifter/historik. Om detta skulle hända kan du kontakta oss omedelbart för att bekräfta dina uppgifter och behandla transaktionen på ett säkert sätt.

Hyrbilsförsäkring

Var kan jag teckna hyrbilsförsäkring?

Vi rekommenderar att teckna självriskeliminering vid bokningen. Våra försäkringspartner erbjuder ett fullständigt självriskelimineringspaket som är upp till 50 % billigare än vad du skulle betala vid biluthyrarens disk. Kostnader och villkor för försäkringen kommer att framgå vid bokningen

Vad täcker hyrbilsförsäkringen?

Vanligtvis täcker självriskelimineringspaketet:
• självrisk för hyrbilen
• skador på fönster, hjul, chassi och tak
• förlust av bilnyckel
• förlust av personliga tillhörigheter.
Mer information och exakta belopp som täcks finns att läsa under självriskvillkoren vid bokningen. Observera att, oavsett försäkring, kommer biluthyraren att reservera självriskbeloppet på ditt kreditkort som depositionsavgift. Om du återlämnar fordonet oskadat kommer depositionsavgiften att återbetalas omedelbart. Om bilen skulle skadas under hyrningen kommer agenten att behålla depositionsavgiften för att täcka kostnaden. Om du köpte vår försäkringsprodukt kommer du att ersättas för självriskbeloppet som debiterats av biluthyraren. Se till att du har tillräckligt med pengar på kreditkortet vid hämtningen för att kunna täcka depositionsavgiften. Den här depositionsavgiften, eller självriskbeloppet, kan variera beroende på hyresvillkor, men kommer att anges tydligt på bokningsvoucher.

Hur gör jag en skadeanmälan?

Alla anmälningar ska skickas direkt till ditt försäkringsbolag. Kontaktuppgifter och information om hur man gör en anmälan står i försäkringsdokumenten.

Pris och ytterligare avgifter

Vilka kostnader ingår i hyran?

Oftast ingår följande i hyran: självriskeliminering, försäkringsskydd mot skadeståndsansvar, skatt, flygplatsavgift, obegränsad körsträcka och assistans vid problem. Observera att kostnader som ingår kan variera beroende på biluthyrare och land. Biluthyraren kan också be dig om en depositionsavgift eller självrisk vid hyrdisken. Se till att kontrollera hyresvillkoren vid bokningen.

Vilka ytterligare kostnader kan tillkomma?

Observera att varje biluthyrare har sina egna bestämmelser gällande ytterligare kostnader, vilket kommer att framgå tydligt i hyresvillkoren vid bokningen. I allmänhet kan ytterligare kostnader tillkomma för: hämtning/avlämning utanför kontorstid, körning över landsgräns, hyra enkel resa, unga eller äldre förare samt vinterdäck. Alla ytterligare kostnader måste betalas direkt vid hyrdisken i lokal valuta.

Hur mycket debiteras för självrisk?

Självriskbeloppet beror på biluthyraren och hyrfordonet och kommer att återbetalas inom 10–28 dagar efter hyrningen om ingen skada har inträffat. Vi erbjuder självriskeliminering i samarbete med våra försäkringspartners, vilka ger dig möjlighet att kräva återbetalning i händelse av att du debiterats för kollisionsskada eller stöld. Den här självriskelimineringen kan tecknas vid bokningen.

Tillkommer det extrakostnader för avlämning på annan ort?

Ja, i de flesta fallen kommer biluthyraren att ta ut en extraavgift om du vill återlämna fordonet på annan ort. Vi kommer att uppge tydligt huruvida envägsavgift ingår i hyran eller vilka ytterligare kostnader som kan tillkomma vid bokningen.

Tillkommer det extrakostnader för hämtning eller avlämning utanför kontorstider?

Om du vill hämta eller lämna av bilen utanför vanlig kontorstid kan biluthyraren påföra en extra avgift. Vi kommer att nämna alla ytterligare kostnader tydligt vid bokningen.

Kan jag få rabatt för att återlämna bilen tidigare?

Nej, enligt våra villkor kan vi inte ge rabatt för outnyttjade dagar om du återlämnar hyrfordonet tidigare än överenskommet.

Tillkommer det kostnader för att köra över landsgränser?

Biluthyraren kan ta ut en avgift för att köra över landsgränser. Alla ytterligare kostnader måste betalas direkt vid hyrdisken i lokal valuta. Vi kommer att ange i hyresvillkoren huruvida det är tillåtet att köra över landsgränser och till vilka länder vid bokningen.

Tillkommer det ytterligare kostnader för körsträcka?

Detta beror på biluthyraren. Vi kommer att ange i hyresvillkoren huruvida obegränsad körsträcka ingår i priset eller inte vid bokningen. Om det är en produkt med begränsad körsträcka kommer vi att ange kostnaderna i hyresvillkoren.

Tankningsbestämmelser

Hur mycket måste jag betala för bränsle?

Tankningsbestämmelser bestäms av biluthyraren och beror oftast också på hyresperioden. Det finns olika typer av tankningsbestämmelser och vi kommer att ange tydligt vad som gäller vid bokningen. De vanligaste tankningsbestämmelserna är:

Hämta upp fulltankad, lämna av tom – Fordonet levereras med en full tank bränsle och kan återlämnas med tom tank. Vi hämtningen kommer biluthyraren att debitera dig för en full tank bränsle. Literpriset som biluthyraren begär kan vara högre än det på den lokala bensinstationen. Bränslekostnaderna kan betalas vid hyrdisken. Det ges ingen återbetalning av oanvänt bränsle.

Hämta upp fulltankad, lämna av fulltankad – Fordonet levereras med en full tank bränsle. Återlämna den med full tank för att undvika tilläggskostnader för bränsle. Du kan behöva reservera en depositionsavgift för bränsle på ditt kreditkort, som frisläpps när du lämnar tillbaka bilen fulltankad. Du debiteras för bränsle som saknas vid återlämningen. Observera att literpriset som biluthyraren begär kan vara betydligt högre än det på den lokala bensinstationen. Bränslekostnader betalas vid hyrdisken om inget annat anges. De här tankningsbestämmelserna kan också kallas Hämta upp med kvarts tank, återlämna med kvarts tank eller Hämta upp med halv tank, återlämna med halv tank.

Köp bränsle i förväg med delvis återbetalning – Bilen levereras med full tank som du betalar en depositionsavgift för vid hyrdisken. När bilen återlämnas återbetalas kostnaden för det bränsle som du inte har använt, och du blir debiterad en administrationsavgift. Administrationsavgiften står i ovanstående stycke. Administrationsavgiften återbetalas inte, oavsett mängden kvarvarande bränsle vid återlämningen. Administrationsavgiften kan variera beroende på uthyrningsfirma.

Vi rekommenderar att kontrollera bestämmelserna vid bokningsprocessen under hyresvillkoren för att undvika oväntade kostnader.

Kan jag ändra tankningsbestämmelserna?

Detta är tyvärr inte möjligt eftersom biluthyrarna bestämmer sina tankningsbestämmelser själva.

Jag tror att jag har överdebiterats för bränslet av min biluthyrare.

Om du tror att du har överdebiterats för bränslet av biluthyraren vid hyrdisken eller vid avlämningen kan du kontakta oss så att vi kan undersöka fallet.

Fordonsinformation

Kommer jag att få exakt den bilmodell som visas under bokningen?

Under bokningsprocessen kommer vi att visa bilder på liknande bilar i samma kategori. Vi kan tyvärr inte garantera att biluthyraren kommer att ha samma modell tillgänglig. Du har dock rätt till ett fordon i samma kategori, med plats för samma antal passagerare och med samma bagagekapacitet. Om biluthyraren inte ger dig en bil i samma kategori har du rätt till återbetalning. Kontakta oss för mer information. Under vissa omständigheter kan hyrbilsleverantören ge oss ett specialerbjudande som garanterar att märket och modellen är samma som visas i sökresultaten. Om så är fallet kommer detta att visas bredvid priset för bilen.

Hur ser jag fordonets bagagekapacitet?

Bagagekapaciteten anges vid bokningen

Kan jag be om en bil med automatlåda?

Ja. När du söker efter bilar kan du använda sökfiltren till vänster och välja att visa bilar med endast automatlåda. Den specifika växellådan kommer att anges vid bokningen. Observera att utanför USA och Kanada har många biluthyrare begränsad tillgång på bilar med automatlådor.

Min hyrbil var skadad vid hämtningen – vad bör jag göra?

Vi rekommenderar att du kontrollerar bilen noggrant efter skador vid hämtningen och meddelar hyrbilsleverantören om eventuella problem omedelbart. Om du ser att det bokade fordonet är skadat vid hämtningen ska du ta upp detta med biluthyraren omedelbart och begära ett annat fordon. Om saken inte kan lösas kan du kontakta oss så att vi kan försöka ordna med ett passande alternativ hos biluthyraren. Alla skador på bilen kan påverka din självrisk om detta inte meddelas innan hyrningen.

Min hyrbil var i dåligt skick vid hämtningen – vad bör jag göra?

Om du ser att det bokade fordonet är i dåligt skick vid hämtningen ska du ta upp detta med biluthyraren omedelbart och begära ett annat fordon. Om saken inte kan lösas kan du kontakta oss så att vi kan försöka ordna med ett passande alternativ hos biluthyraren.

Tillval

Vilka tillval finns tillgängliga?

Tillgången på tillval beror på biluthyraren och kan inte garanteras, även om de har bokats online. Följande tillägg kan bokas online: • ytterligare förare • bälteskudde • bilbarnstol • babyskydd • GPS – satellitnavigeringssystem • skidräcke • uppsättning med snökedjor • vinterdäck • wi-fi-åtkomst • bagage-/takräcke. Observera att de flesta tillval inte ingår i hyrespriset och kan köpas vid bokningen eller vid hyrdisken. Kostnaden för tillval anges vid bokningen under hyresvillkoren.

När kommer jag att debiteras för tillval?

Om du väljer tillval vid bokningen kommer de att läggas till totalpriset. Om du däremot väljer att köpa tillval vid hyrdisken kommer biluthyraren att debitera dig vid hyrdisken i lokal valuta.

Jag bokade ett tillval, men det var inte tillgängligt vid hämtningen – vad bör jag göra?

Om det skulle visa sig att förbokade tillval inte finns tillgängliga vid hämtningen kan du kontakta oss så att vi kan undersöka saken hos biluthyraren.

Var kan jag boka tillval?

Vissa tillval kan köpas online vid bokningen och vissa kan endast köpas vid hyrdisken. För att garantera tillgängligheten ska du om möjligt alltid köpa önskat tillval online.

Viktiga dokument

Vilka dokument behöver jag visa upp vid hyrdisken?

bokningsvoucher som vi skickar dig som en del av bokningsbekräftelsen innehåller alla dokument som krävs vid hämtningen. För att få ut det bokade fordonet behöver du vanligtvis kunna uppvisa: • Ett giltigt kreditkort i förarens namn. Kreditkort som godtas vid hämtningen är MasterCard, Visa och i vissa fall American Express. Se bokningsbekräftelsen för en lista med godkända kreditkort. • Körkort. Observera att endast fullständiga körkort som innehafts i minst 1 år utan större förseelser kommer att godtas. Läs mer om körkortskrav. • Bokningsvoucher. Denna kommer att skickas till dig inom 24 timmar efter bokningen och måste skrivas ut. • Alla andra typer av identifikation som biluthyraren begär enligt deras villkor. Mer information står på bokningsvoucher.

Behöver jag ett internationellt körkort?

Om ditt körkort inte är skrivet med latinska tecken (t.ex. arabiska, grekiska, kyrilliska eller kinesiska tecken) måste du ta med både ett internationellt körkort och ditt inhemska körkort. Om du hyr utanför EU krävs vanligtvis ett internationellt körkort, oavsett alfabet. Internationella körkort måste alltid uppvisas tillsammans med ett inhemskt körkort. Körkortsinnehavare från Storbritannien måste visa upp både kortet med foto och pappersmotsvarigheten.

Räcker det att visa upp en kopia av körkortet?

Nej. En kopia av körkortet kommer inte att godtas av biluthyraren. Ursprungsdokumentet måste visas upp vid hämtningen.

Avboknings- och återbetalningspolicy

Vilken avbokningspolicy har ni?

Vad är avbokningspolicyn för helt eller delvis förbetalda bokningar?

1 – Om du avbokar 24 timmar innan upphämtning får du full återbetalning.
2 – Om du avbokar mindre än 24 timmar innan upphämtning får du återbetalning minus €50 för helt förbetalda bokningar. Om din onlinebetalning är mindre än €50, kommer ingen återbetalning att göras för din hyrbilsbokning.
3 – Om din bokning utförs mindre än 24 timmar innan upphämtning gäller avbokningspolicyn automatiskt för din bokning.
4 – Alla avbokningar ska göras via vår onlineportal och inte genom biluthyraren. Om du avbokar direkt genom biluthyraren vid din ankomst, måste du även informera oss om denna ändring i din bokning.
5 – Ändringar av din bokning eller avbokningar av tillval kan inte göras mindre än 24 timmar innan upphämtning.

Vad är no-show?
No-show inträffar av följande anledningar:
1 – Du informerade oss inte om din avbokning före upphämtningsdatumet.
2 – Du hämtade inte upp bilen på den överenskomna tiden eller datumet.
3 – Du kunde inte uppvisa de dokument som krävs för upphämtning av bilen.
4 – Du kunde inte uppvisa ett kreditkort i huvudförarens namn med tillräckliga medel.

I händelse av ovanstående kommer du inte att få någon återbetalning.

Biluthyrningsföretaget förbehåller sig rätten att neka dig en bil om du inte kommer i tid eller har med dig alla nödvändiga dokument och ett kreditkort med tillräckliga medel för att betala bilens depositionsavgift. I sådant fall, om inte hyrbilen har avbokats minst 24 timmar i förväg, kommer du inte att ha rätt till återbetalning.

Bokningsprocess

Kan jag välja en specifik biluthyrare?

Vanligtvis visas namnet på biluthyraren i sökresultaten. I vissa fall visas biluthyraren inte i sökresultaten och kan endast bekräftas efter bokningen.

Kan jag göra fler än en bokning på samma gång?

Du kan tyvärr inte boka två bilar inom samma bokning, eftersom varje bokat fordon har ett eget referensnummer och hyresbestämmelser. Observera att om du har bokat flera fordon på samma datum hos samma uthyrningsföretag måste bokningarna göras under olika namn på föraren. Om du däremot bokar varje fordon separat kan du boka så många hyrbilar du vill på samma gång. För mer information kan du kontakta oss med specifika frågor.

Kan jag hyra bil om jag är under 25 eller över 75?

Ja, de flesta biluthyrarna har en lägsta åldersgräns på 21 år för att få hyra. Kraven kan dock variera mellan olika biluthyrare och land. Observera att det kan tillkomma ytterligare kostnader om huvudföraren är under 25 eller över 75 år, för att täcka den extra försäkringskostnaden. Alla ytterligare avgifter kommer att uppges vid bokningen under de sammanlagda kostnaderna innan du bekräftar bokningen.

Kan jag hyra bil med ett tillfälligt körkort?

Nej, de biluthyrare vi samarbetar med godtar tyvärr inte tillfälliga körkort. Du måste inneha ett fullständigt körkort för att kunna hyra bil.

Varför måste jag ange mina flyguppgifter?

Genom att ange ditt flightnummer kommer biluthyraren vid hämtningsplatsen att vara informerad om din ankomsttid och möjliga förseningar. Detta hjälper till att säkra ditt bokade fordon vid försenade flyg. Vissa agenter bekräftar endast bokningar där flightnummer har angivits. Om detta gäller för din hyrning kommer vi att kontakta dig separat.

Jag har inte fått någon bokningsbekräftelse – vad bör jag göra?

När du har genomfört bokningen kommer vi att skicka en bekräftelse på bokningen inom 24 timmar via e-post. Se efter huruvida e-postmeddelandet har hamnat i skräppostmappen av misstag. Om du inte har fått något bekräftelsemeddelande kan du kontakta oss.

Min bokningsstatus är ”på begäran” – vad innebär det?

Det innebär att vi fortfarande behöver bekräfta att fordonet är tillgängligt hos biluthyraren. När detta är bekräftat skickar vi en bokningsbekräftelse. Om det efterfrågade fordonet inte är tillgängligt kommer vi att kontakta dig för att informera om andra alternativ. 99 % av alla våra bokningar bekräftas, men du kan fortfarande avbryta bokningen kostnadsfritt under det här stadiet via vår onlineportal.

Min bokningsstatus är ”nekad” – vad innebär det?

Detta innebär att biluthyraren inte kunde bekräfta att det efterfrågade fordonet finns tillgängligt. Om bokningen nekas av agenten kommer vi att kontakta dig för att informera dig om andra alternativ. Om vi inte kan kontakta dig anger vi statusen för din bokning som ”nekad”. Kontakta oss om du vill boka ett annat fordon. Om du redan har betalat in en depositionsavgift under bokningen, och vi inte kan säkra det efterfrågade fordonet, kommer vi att återbetala det inbetalade beloppet till ditt kreditkort omedelbart.

Min bokningsstatus är ”preliminärt bekräftat” – vad innebär det?

Om du får information om att bokningen har preliminärt bekräftats, betyder detta att vi har haft problem med att debitera ditt kort. Detta kan bero på att du har uppgett fel kortuppgifter, har för lite pengar på kortet, att din bank inte godkänt transaktionen på grund av gränser på kortet osv. Om bokningsstatusen är ”preliminärt bekräftat” kommer vi att kontakta dig för att ombehandla transaktionen och bekräfta bokningen. Kontakta oss annars om du vill bekräfta.

Kan jag ändra bokningen?

Ja, du kan enkelt ändra bokningsuppgifterna. Du behöver bara skicka in en ändringsbegäran på vår onlineportal. Observera att ändringar kan ta upp till 24 timmar att behandla, beroende på typ av ändring. I vissa fall kan vi behöva kontakta dig gällande din begäran, så vi ber dig att ange en giltig e-postadress eller ett telefonnummer i formuläret. Beroende på vilken typ av ändring du vill göra kan ytterligare kostnader tillkomma, exempelvis om datumet ska ändras och vi inte kan erbjuda samma pris som ursprungspriset. Du kan också kontakta oss per telefon för mer information.